home login search menu close-circle arrow-dropdown-up arrow-dropdown arrow-down arrow-up close hide show info jump-link play tip external fullscreen share view arrow-cta arrow-button button-dropdown button-download facebook youtube twitter tumblr pinterest instagram googleplus linkedin email blog lock pencil alert download check comments image-carousel-arrow-right show-thick image-carousel-arrow-left user-profile file-upload-drag return cta-go-arrow-circle circle circle-o circle-o-thin square square-o square-o-thin triangle triangle-o triangle-o-thin square-rounded square-rounded-o square-rounded-o-thin cta-go-arrow alert-exclamation close-thick hide-thick education-students globe-international cloud sign-in sign-out target-audience class-materials filter description key-learning pdf-file ppt-file zip-file plus-thick three-circle-triangle transcript-outline

Keyboard ALT + g to toggle grid overlay

DE UITBREIDING VAN

Het Panamakanaal

Het wordt een van de zeven wonderen van de moderne wereld genoemd. Een eeuw nadat het Panamakanaal voor het eerst werd geopend, blijft het een belangrijke doorgang voor de wereldhandel, maar nu is bijna de helft van alle vrachtschepen in de wereld te groot om erdoorheen te varen.

Dit jaar brengt het nieuwe ontwerp van MWH Global daar verandering in.

deel dit verhaal:

Video opnieuw afspelen

Videobeelden afkomstig van Radiant Features

 

 

EEN
MONUMENTAAL
PROJECT

 

In 2009 begon het ingenieursbureau MWH Global met het ontwerpen van een van de grootste en meest ambitieuze bouwprojecten ter wereld: de uitbreiding van het Panamakanaal.

Het nieuwe ontwerp zal de capaciteit van passerende schepen bijna verdriedubbelen. Dit is een enorme sprong voorwaarts. Voor het megaproject van $ 6 miljard, dat dit jaar wordt geopend, is het equivalent van 26 Eiffeltorens aan staal gebruikt en genoeg beton (190.000 ton) om de skyline van een grote stad te bouwen.

Veelgesteldevragen

 

VEELGESTELDE VRAGEN

Wat is het Panamakanaal?

Een ruim 81 kilometer lang kanaal dat de Atlantische Oceaan met de Grote Oceaan verbindt

Waarom is het Panamakanaal gebouwd?

Om goederen snel, goedkoop en veilig tussen de twee kusten te transporteren

Wie heeft het Panamakanaal gebouwd?

Na een eerste poging door Frankrijk aan het einde van de 19e eeuw, hebben de Verenigde Staten het kanaal in de periode 1904-1914 afgemaakt

 

$ 1,8 MILJARD

TOLGELD DAT ELK JAAR WORDT GEÏND

 

140

AANTAL HANDELSROUTES DAT WORDT AANGEDAAN

 

RUIM 1 MILJOEN

AANTAL SCHEPEN DAT DOOR HET KANAAL IS GEVAREN SINDS DE OPENING

 

8-10 UUR

DUUR VAN DE OVERSTEEK

DE UITDAGING

Het Panamakanaal ligt 26 meter boven zeeniveau. Dat is ongeveer negen verdiepingen hoog.

Om door het kanaal te kunnen passeren, vaart een schip een sluis in, een soort enorme bootlift. Wanneer het schip de sluis is ingevaren, wordt water van een kunstmatig meer naar binnen gepompt, waardoor het schip omhoog gaat. Het schip vaart vervolgens door het kanaal en wordt weer omlaag gebracht door sluizen aan de andere kant.

Het zal een hele opgave zijn op het gebied van engineering en bouw om de gigantische schepen van tegenwoordig (meer dan 300 meter lang en 12 meter hoog) door het kanaal te leiden en vervolgens weer in de oceaan te brengen, zonder schade toe te brengen aan de omgeving. MWH Global ging de uitdaging aan.

GROTE OCEAAN

GATÚNMEER
26 m/85 ft

ATLANTISCHE OCEAAN

Foto afkomstig van de Panama Canal Authority

HET PROJECT

Bestaanden kanalen uitbreiden:
21,3 m/70 ft verbreden
5,4 m/18 ft verdiepen
121 m/400 ft verlengen

 

Een nieuw kanaal maken, met drie nieuwe sluiskamers aan elke kant

 

Het maximale werkingsniveau van het Gatúnmeer verhogen, de primaire waterbron voor de sluizen

Foto afkomstig van de Panama Canal Authority
Foto afkomstig van de Panama Canal Authority
EEN RACE
TEGEN DE REALITEIT

Hoeveel ingenieurs zijn er nodig om een kanaal aan te passen? Meer dan 400, die allemaal onder druk staan om de bouw op schema te houden.

Bij een urgent project op deze schaal moesten de werkzaamheden op verschillende vlakken tegelijkertijd worden uitgevoerd. De uitgravingen moesten al beginnen nog voor de ontwerpen waren voltooid. Dankzij civieletechniek- en BIM-software kon het team van MWH Global locaties in kaart brengen en kritieke conflictsignalering bekijken waardoor duizenden uren aan herziening en miljoenen dollars werden bespaard.
 

INGENIEURS WERKEN AAN HET PROJECT

 

KUBIEKE METER AARDE UITGEGRAVEN

 

HOOGTE VAN ELKE SLUIS

 

DIEPTE VAN DE KANALEN

"De moeilijkste uitdaging was voldoen aan de hoge vereisten voor de ontwerpprestaties. Dit is het Panamakanaal. We konden het ons niet veroorloven fouten te maken. En de klok tikte."

— Mike Newbery, projectleider, MWH Global

Illustration of boat in canal
Illustration of boat in canal

EEN DUURZAMERE TOEKOMST

Kan een project dat zo grootschalig is, ook minimalistisch zijn?

Dat moest wel. Het Gatúnmeer helpt niet alleen de sluizen te bedienen, maar het is bovendien een belangrijke bron van drinkwater voor Panama. Omdat er zoveel zoet water wordt gebruikt door het kanaal, moest MWH Global een manier vinden om de doorgang uit te breiden, wat aanzienlijk meer water zou vereisen, en dit allemaal door aanzienlijk... minder water te gebruiken.

Hoe hebben ze dit gedaan?

Door drie nieuwe bassins voor wateropslag (de grootste ter wereld) te plaatsen kan MWH Global:

60% VAN HET GEBRUIKTE WATER IN DE SLUIZEN RECYCLEN
HET WATERVERBRUIK MET 7% VERMINDEREN HOEWEL DE NIEUWE SLUIZEN 1,5 KEER GROTER ZIJN DAN DE OORSPRONKELIJKE SLUIZEN
DE CAPACITEIT VAN HET KANAAL VERDUBBELEN TERWIJL HET HERGEBRUIK VAN WATER TOENEEMT
... en een heleboel Panamezen blij maken.

EEN WERELD
VAN VERSCHIL

Toen het Panamakanaal voor het eerst werd gebouwd, betekende dit een grote verandering voor de handelswereld. Dankzij MWH Global zal dit opnieuw het geval zijn.

De uitbreiding van het Panamakanaal is een wereldwijde onderneming met een aantal zeer lokale gevolgen. Naar schatting zal de Panamese economie in 2025 verachtvoudigd zijn. Maar de impact zal ver buiten Panama reiken.

Grotere schepen vereisen grotere havens. Meer vracht betekent meer banen. De totale kosten van verscheping nemen af terwijl de wereldwijde stroom aan producten, graan en grondstoffen toeneemt.

Dit biedt een betere toekomst voor de regio en de wereld, een toekomst die mogelijk wordt gemaakt door een kruising van ontwerp, technologie en uitgebreide samenwerking tussen multinationals. Is dit de nieuwe wereldorde? Het is afwachten, maar ondertussen ziet de toekomst van het maken van dingen er rooskleurig uit.

 

Kom meer te weten over enkele van de producten die MWH Global heeft gebruikt om het project 'Uitbreiding van het Panamakanaal' te ontwerpen

 
 

Deel dit verhaal: