Vragen en antwoorden van klanten

Meer informatie over hoe professionals in de branche zakelijke doelen hebben bereikt en hun werkzaamheden hebben getransformeerd door middel van BIM-samenwerking en -coördinatie (Building Information Modeling).

Aanbevolen interview

Gannett Fleming: BIM introduceren in een grote onderneming
Gannett Fleming, een multidisciplinair ingenieurs- en architectenbureau dat een groot aantal opdrachtgevers in de publieke en private sector heeft, bespreekt de overstap van de onderneming op BIM.

Norb Howell van Gannett Fleming spreekt over BIM

Norb Howell
BIM-manager
"Om concurrerend te zijn, konden we niet achterover leunen en wachten tot BIM in de branche werd geïntroduceerd; we moesten pionier worden op het gebied van BIM."

V: Wanneer is Gannett Fleming BIM gaan gebruiken?

A: Norb Howell: Meer dan 5 jaar geleden, en ongeveer 4 jaar geleden zijn we BIM binnen het gehele bedrijf gaan gebruiken. Voor een bedrijf van onze grootte, met meer dan 2000 medewerkers, zorgde BIM voor een grote verschuiving binnen de bedrijfscultuur. Een verandering van een dergelijke omvang kan niet binnen één jaar of zelfs 2 jaar worden voltooid. Tegenwoordig gebruiken we BIM voor ongeveer 90% van alle projecten.

David Butts, BIM-specialist, nam ook deel aan het interview.

V: Wat waren enkele sleutels tot een succesvolle overstap op BIM?

A: Howell: We gingen uit van de benadering dat BIM een werkwijze en een procedure is. We hebben BIM in stappen geïmplementeerd. We hebben niet tegen onze medewerkers gezegd: "Vanaf morgen moet alles met BIM worden uitgevoerd". We zeiden: "We gaan het uitvoeren van bepaalde taken veranderen". Gedurende projecten werd onze transitie door ons team ondersteund door middel van trainingen en hulp. Goedkeuring van leidinggevenden binnen een bedrijf bleek ook van essentieel belang te zijn. Ondersteuning voor een grote verandering moet vanaf het begin van bovenaf komen.

A: David Butts: Voor de eerste projecten hadden we een atypische aanpak: we zijn niet met eenvoudige projecten begonnen. We namen gecompliceerdere projecten aan, de projecten waarvan iedereen zei dat we daarop geen BIM konden toepassen. We begonnen met name in onze groep voor water- en afvalwaterverwerking, waar complexiteit een rol speelt, maar waar ook veel mogelijkheden voor BIM aanwezig zijn om de coördinatie te verbeteren. Toen bleek dat BIM waarde kon bieden aan projecten voor water en afvalwater, en kon BIM ook eenvoudiger in andere afdelingen worden toegepast. We overtuigden veel mensen die sceptisch waren over de vraag of BIM een verschil zou kunnen maken bij hun projecten.

V: Kunt u meer vertellen over het belang van goedkeuring van leidinggevenden?

A: Howell: Wanneer BIM voor leidinggevenden een prioriteit is, is het moeilijk om tegen het gebruik van BIM voor dit project of een ander project in te gaan. De leidinggevende van Gannett Fleming die de overstap naar BIM maakte, was zeer vooruitstrevend. Ze realiseerde zich dat om concurrerend te zijn, we niet achterover konden leunen en wachten tot BIM in de branche werd geïntroduceerd; we moesten pionier worden op het gebied van BIM. Leidinggevenden binnen het bedrijf erkenden niet alleen het belang van BIM-technologie, maar ook van de integratie van BIM in onze procedures en bedrijfscultuur. Toen we begonnen, was de integratie van BIM in ons bedrijf een van de belangrijkste doelen van de raad van bestuur.

V: Hoe zit het met klanten? Hoe presenteren jullie BIM aan hen?

A:Howell: Een onderdeel van mijn werk is de waarde van BIM overbrengen op onze klanten. BIM is voor ons niet het maken van 3D-modellen. BIM is een procedure. Die procedure omvat interacties met de klant en met het ontwerpteam van het project. BIM is het centrum voor projectinformatie. We proberen zo veel mogelijk informatie in het model te plaatsen. Dat baant een weg naar het gebruik van volledigere informatie om te doen wat nodig is om het project voort te zetten, of dat nu het uitvoeren van ontwerpbeoordelingen met de klant of het coördineren van ontwerpen is.

V: Welk advies zou u een collega willen geven die probeert een groter bedrijf over te laten stappen naar BIM?

A: Howell: Wees er klaar voor om mensen iets te leren. Dat betekent niet perse veel les geven en veel praten over BIM. Het gaat om het delen van informatie. Zo delen we artikelen over maximaal profiteren van BIM binnen de organisatie. Als mensen zich aanmelden op hun computers, zijn deze artikelen het eerste wat mensen te zien krijgen. U moet ook rond de tafel gaan zitten met de leidinggevenden van uw bedrijf en ervoor zorgen dat u hun steun hebt. Leg uit dat BIM veel meer is dan een technologie of een 3D-model. Het is een procedure die nieuwe manieren biedt voor het genereren van en het werken met projectgegevens.

A: Butts:Wees geduldig en houd realistische verwachtingen voor ogen. Zoals we hebben besproken, is BIM is een procedure. Je kunt niet zomaar een schakelaar omzetten en verwachten dat mensen plotseling een nieuwe procedure volgen. Begin met het definiëren van doelen voor de implementatie van BIM en bepaal wat u in elke fase wilt bereiken.

V: Welke voordelen heeft de overstap naar BIM uw bedrijf tot nu toe opgeleverd?

A: Howell: Toen we begonnen met het ontwerpen van onze projecten als modellen, beschikten we ineens over één bron met projectgegevens. Een groot deel van de gegevensbeheerprocedure wordt gestroomlijnd. En hierdoor wordt de coördinatie en samenwerking verbeterd, omdat het hele team meer weet over het ontwerp als geheel. U werkt bijvoorbeeld aan leidingen en tijdens het maken van het ontwerp zou u informatie over elektriciteit kunnen opzoeken. Tijdens de ontwerpprocedure kunt ook het aantal conflicten verminderen. Deze meer ingebouwde coördinatieprocedure heeft ons bedrijf waarschijnlijk de grootste tijdsbesparing opgeleverd. We zijn nu op zoek naar manieren waarop we nog meer kunnen profiteren van het model. Wat zouden we anders met deze informatie moeten doen? Welke taken voeren we nog steeds uit buiten de BIM-procedure om? We zijn onlangs begonnen met het uitvoeren van rook- en vuuronderzoeken waarvoor het model van het gebouw als uitgangspunt is gebruikt. Het is spannend om onze mogelijkheden vooruit te blijven duwen.

Einde


Extra vragen en antwoorden

Clayco: Klanten overtuigen van de voordelen van BIM
BIM helpt een bedrijf bij het realiseren van duidelijkere ontwerpen, kortere tijdschema's, en een beter gebouwde omgeving. 
Clayco Vragen en antwoorden