BEHEER

Overstap naar een abonnement voor benoemde gebruikers


Beheerders kunnen deze stappen volgen om van een abonnement voor meerdere gebruikers over te stappen naar een abonnement voor één gebruiker.

Stappen om over te stappen naar uw abonnement voor benoemde gebruikers.

 

Hieronder ziet u hoe u van een abonnement voor meerdere gebruikers kunt overstappen naar een abonnement voor één gebruiker (benoemde gebruiker).

  1. Voeg gebruikers toe. Zie Gebruikers toevoegen in een Autodesk-account.

  2. Wijs gebruikers toe aan uw abonnement. Zie Gebruikers toewijzen aan producten.

  3. Wijzig uw licentietype in een abonnement voor benoemde gebruikers. Zie Uw netwerklicentie wijzigen in een licentie voor benoemde gebruikers.

  4. Stel uw gebruikers op de hoogte van het nieuwe aanmeldingsproces. Zie Uw software uitvoeren.

Hoewel het niet nodig is om uw nieuwe abonnement voor benoemde gebruikers in gebruik te nemen, moet u uw licentieservers uitschakelen om ervoor te zorgen dat gebruikers geen toegang meer kunnen krijgen tot netwerklicenties. Raadpleeg Netwerklicentiebeheer verwijderen in Windows.

De volgende video biedt meer informatie over hoe u kunt overstappen op een benoemde gebruiker en over de vereisten om in aanmerking te komen voor de overstap.

Video: Vier stappen voor de overstap naar een benoemde gebruiker

Gebruikers instructies geven om hun eigen desktopapparaat bij te werken

Uw gebruikers kunnen het licentietype omzetten in één gebruiker (benoemde gebruiker) voor producten die op hun apparaten zijn geïnstalleerd. Deel deze stappen met uw gebruikers om het licentietype van reeds geïnstalleerde producten te wijzigen.

 

2020 en latere versies

 

Hieronder wordt uitgelegd hoe u uw licentietype opnieuw kunt instellen met behulp van Licentiebeheer. Als uw testversie is verlopen, klikt u onderaan het venster Verlopen testversie op Hebt u al een licentie?

  1. Start uw software. 

  2. Klik in de titelbalk op uw account > Licentie beheren. 

    Opmerking: Als u uw account niet in de titelbalk ziet staan, klikt u op Help > Info > Licentie beheren.

  3. Selecteer in het venster Licentiebeheer de optie Licentietype beheren. Het scherm Aan de slag wordt weergegeven.
  4. Selecteer Eén gebruiker.

Als het venster Aan de slag niet wordt weergegeven of als de software niet wordt geopend, raadpleegt u de handleiding voor de Autodesk Licensing Installer Helper.

 

Versies uit 2017, 2018 en 2019

  1. Klik in de titelbalk op uw account > Licentie beheren. 

  2. Selecteer Licenties beheren.

  3. Selecteer Licentietype wijzigen in het venster Licentiebeheer. Het scherm Aan de slag wordt weergegeven. 

    • Als het venster Aan de slag wordt weergegeven, selecteert u Eén gebruiker.

 

Als het venster Aan de slag niet wordt weergegeven of de software niet wordt geopend, raadpleegt u Een licentie voor Autodesk-software wijzigen of resetten voor de versies van Autodesk uit 2019, 2018 en 2017.


Gebruik de ondersteuningstool voor Autodesk-licenties om alle desktopapparaten bij te werken

Beheerders werken alle apparaten voor alle gebruikers bij met de geautomatiseerde tool waarmee het licentietype voor 2017 en nieuwere producten wordt gewijzigd. Om de tool uit te voeren, moeten de gebruikers verbinding kunnen maken met het netwerk van uw organisatie. U kunt de licentie op drie manieren bijwerken:

  • Licentieproducten weergeven: hiermee wordt een lijst weergegeven met gelicentieerde producten die op een desktopcomputer zijn geïnstalleerd, met de productsleutel en -versie. De productcode en versie voor AutoCAD 2020 is bijvoorbeeld 001L1_2020.0.0.F.

  • Globale licentiewijziging: hiermee wordt het licentietype voor alle producten die op een systeem zijn geïnstalleerd, gewijzigd in een abonnement voor benoemde gebruikers.

  • Wijziging per product: hiermee wordt het licentietype voor een product op basis van de productsleutel gewijzigd in een abonnement voor benoemde gebruikers. 

Deze tool kan worden gebruikt op Windows, Mac en Linux en kan handmatig worden uitgevoerd op elke computer of worden geïmplementeerd via een software-implementatietool zoals Microsoft System Center.

 

2017 en latere versies (2020 en later voor Maya, MotionBuilder en Mudbox)

 

Gebruikers kunnen hun producten blijven gebruiken terwijl de tool actief is, maar moeten hun producten opnieuw opstarten en inloggen wanneer de update is voltooid.

De Autodesk-desktoplicentieservice moet worden geïnstalleerd en uitgevoerd om de Autodesk-tool voor licentieondersteuning te kunnen gebruiken. Het gebruik van deze tool is onderhevig aan de Gebruiksvoorwaarden van Autodesk (Engelstalig).

  1. Download de Autodesk-tool voor zelfondersteuning (AdskLicensingSupportTool.exe) hier: Tool voor licentieondersteuning en pak deze uit.
  2. Open een opdrachtprompt of een terminalvenster en doe het volgende, afhankelijk van uw besturingssysteem.

    Windows

    • Druk op Windows+R om het venster Uitvoeren te openen.
    • Typ cmd en druk op Ctrl+Shift+Enter om de opdrachtprompt als beheerder te openen.
    • Navigeer naar de map met ondersteuningstools, bijvoorbeeld cd c:\Autodesk\Scripts

    macOS

    • Druk op Command+Space om de zoekbalk te openen.
    • Typ Terminal. Druk op Enter wanneer Terminal.app wordt weergegeven.
    • Typ cd ~/Downloads/AdskLicensingSupportTool

    Linux

    • Open een terminalvenster en navigeer naar de directory met het ondersteuningshulpprogramma, bijvoorbeeld cd ~/Downloads/AdskLicensingSupportTool

  3. Voer het hulpprogramma uit en controleer de versie

    Windows

    • AdskLicensingSupportTool.exe -v

    macOS

    • sudo ./AdskLicensingSupportTool.app/Contents/MacOS/AdskLicensingSupportTool -v

    Linux

    • sudo ./AdskLicensingSupportTool -v

  4. Stel de licentiemethode opnieuw in. Alle onderstaande voorbeelden zijn voor Windows, maar de schakelaars zijn hetzelfde voor alle platforms.
    • Als u geïnstalleerde Autodesk-producten wilt weergeven die zijn geregistreerd met een Autodesk-desktoplicentie, voert u AdskLicensingSupportTool.exe -i in.
    • Als u de licentiemethode wilt wijzigen in benoemde gebruiker voor een product, voert u AdskLicensingSupportTool.exe -r product_key:USER in. De product_key kan één productsleutel zijn, een door komma's gescheiden lijst met productsleutels of het trefwoord ALL. Raadpleeg Productsleutels opzoeken voor productsleutels. Er moet minstens één productsleutel, of het trefwoord ALL, worden gespecificeerd. Opmerking: Als de licentiemethode (USER) niet is opgegeven, wordt NONE gebruikt. Voor oudere producten opent NONE het venster 'Aan de slag' wanneer u het product start.
    • Als u alle producten wilt instellen op de licentiemethode voor USER, typt u AdskLicensingSupportTool -r ALL:USER
    • Als u de productcode 829N1 (Revit 2022) wilt instellen op de licentiemethode voor USER, typt u AdskLicensingSupportTool -r 829N1:USER
    • Als u de productsleutels 128L1, 426I1 en 829L1 wilt instellen op de licentiemethode USER, typt u AdskLicensingSupportTool -r 128L1,426I1,829L1:USER
    • Als u alle producten wilt instellen op de licentiemethode voor USER, voert u AdskLicensingSupportTool -r ALL:USER in
    • Als u de licentiemethode voor alle producten wilt wissen, voert u AdskLicensingSupportTool -r ALL in
    • Als u de licentiemethode voor productsleutel 128L1 (ingesteld op None) wilt wissen, voert u AdskLicensingSupportTool -r 128L1 in
    • Als u de licentiemethode (ingesteld op None) voor de productsleutels 128L1, 426I1 en 829L1 wilt wissen, voert u AdskLicensingSupportTool -r 128L1,426I1,829L1 in
  5. (optioneel) Om ervoor te zorgen dat gebruikers zich kunnen aanmelden, controleert u of de vereiste licentieservices toegankelijk zijn.

Wanneer u de licentiemethode opnieuw instelt voor een of meer producten, controleert de tool de productsleutel. Als deze niet wordt gevonden, ziet u het bericht Productsleutel is ongeldig of niet geregistreerd, maar andere opgegeven producten wel zijn gewijzigd. De tool stelt Autodesk-bètaproducten niet opnieuw in.


Need help?

Tell us about your issue and find the best support option.