ACCOUNTBEHEER VOOR BEHEERDERS

Klassiek gebruikersbeheer


Wanneer u zich aanmeldt bij een Autodesk-account, wordt mogelijk Klassiek gebruikersbeheer weergegeven onder Gebruikersbeheer. Als dit het geval is, hebt u producten die onder het klassieke proces vallen. Er kan ook Op gebruiker, Op product en Op groep worden weergegeven. Als dit het geval is, hebt u ook producten die onder het normale gebuikersbeheerproces vallen. Hier zijn enkele verschillen tussen de twee:

  • Klassiek gebruikersbeheer:
    • Abonnementen worden meestal via de Autodesk-verkoopafdeling of via een reseller aangeschaft.
    • Wordt beheerd door één overeenkomstbeheerder en één softwarecoördinator. De koper van het abonnement is aanvankelijk aangewezen als overeenkomstbeheerder, maar de rol kan later opnieuw worden toegewezen. De overeenkomstbeheerder wijst een softwarecoördinator toe om gebruikers te helpen beheren.
    • Beheerders wijzen alleen producten toe per gebruiker.
  • Gebruikersbeheer:
    • Wordt beheerd door primaire, secundaire en SSO-beheerders.
    • Beheerders wijzen producten toe per gebruiker, product of groep.

Klassieke beheerdersrollen

Klassieke gebruikersbeheerders wijzen gebruikers toe aan software en services in uw Autodesk-account. Er zijn twee beheerdersrollen voor klassiek gebruikersbeheer, overeenkomstbeheerder en softwarecoördinator:

  • Overeenkomstbeheerder. Wanneer u een nieuwe licentie aanschaft, wordt de overeenkomstbeheerder automatisch toegewezen als primaire beheerder. Er kan slechts één overeenkomstbeheerder zijn, maar een overeenkomstbeheerder kan aan meer dan één overeenkomst worden toegewezen.
    De overeenkomstbeheerder:
    • Ontvangt het bevestigingsbericht
    • Beheert overeenkomstverlenging en facturering
    • Wordt aanvankelijk benoemd als softwarecoördinator
    • Kan iemand anders aanwijzen als softwarecoördinator
    • Kan worden gewijzigd (zie Beheerdersrollen voor gebruikersbeheer)
  • Softwarecoördinator. De softwarecoördinator is een secundaire beheerder die gebruikers en meldingen met betrekking tot nieuwe releases helpt te beheren. Er kan slechts één softwarecoördinator per overeenkomst zijn, maar een softwarecoördinator kan meer dan één overeenkomst beheren.
    De softwarecoördinator:
    • Wordt toegewezen door de overeenkomstbeheerder
    • Heeft alleen inzicht in gebruikers en producten voor elke toegewezen overeenkomst
    • Ontvangt e-mails over het downloaden van nieuwe versies en updates
    • Kan alleen worden gewijzigd door de overeenkomstbeheerder die hiervoor contact moet opnemen met de ondersteuning van Autodesk

Gebruikers toevoegen en verwijderen in klassiek gebruikersbeheer

Beheerders kunnen gebruikers toevoegen aan en verwijderen uit hun Autodesk-account. Als u gebruikers toegang wilt geven tot Autodesk-producten en -services, kunt u ze afzonderlijk uitnodigen of bulksgewijs importeren. Uitgenodigde gebruikers ontvangen een bevestigingsmail met een link om een account te maken met een eigen e-mailadres en wachtwoord. Via hun account kunnen ze producten downloaden en toegang krijgen tot ondersteuning.

 

De procedures voor het toevoegen en verwijderen van gebruikers zijn anders voor klassiek gebruikersbeheer dan voor gebruikersbeheer. Als u geen klassiek gebruikersbeheer gebruikt, raadpleegt u Gebruikers toevoegen en verwijderen.

 

Voor deze processen meldt u zich eerst aan bij uw Autodesk-account op manage.autodesk.com.

Individuele gebruikers toevoegen

  1. Selecteer Gebruikersbeheer > Klassiek gebruikersbeheer in het navigatiemenu.
  2. Klik op + Toevoegen om het venster Gebruikers toevoegen weer te geven. Voer de voor- en achternaam en het e-mailadres van de gebruiker in.
  3. Selecteer Ik wil de gebruiker(s) nu toegang geven.
  4. Klik op Opslaan en doorgaan.
  5. De accountstatus van een gebruiker blijft in afwachting tot de gebruiker de uitnodiging aanvaardt. Gebruikers hebben pas toegang tot producten of services als u ze toewijst. Als een gebruiker niet binnen zeven dagen accepteert, stuurt u de uitnodiging opnieuw.

Een lijst met gebruikers importeren

  1. Selecteer Gebruikersbeheer > Klassiek gebruikersbeheer in het navigatiemenu.
  2. Klik op Toevoegen in bulk.
  3. Selecteer Ik wil de gebruiker(s) nu toegang geven.
  4. Klik op Opslaan en doorgaan.

Gebruikers verwijderen

Alleen beheerders kunnen gebruikers verwijderen uit hun Autodesk-account. Als een gebruiker wordt verwijderd, heeft deze geen toegang meer tot de producten en diensten, maar wordt het persoonlijke Autodesk-account niet verwijderd.

  1. Selecteer Gebruikersbeheer > Klassiek gebruikersbeheer in het navigatiemenu.
  2. Zoek een gebruiker en hef de selectie ervan op.
  3. Klik op Verwijderen om te bevestigen.

Opmerking: Overeenkomstbeheerders en softwarecoördinatoren kunnen pas worden verwijderd als hun rollen zijn toegewezen aan een andere gebruiker.


Producten en services toewijzen en verwijderen in klassiek gebruikersbeheer

In Klassiek gebruikersbeheer beheren alleen overeenkomstbeheerders en softwarecoördinatoren de toegang tot producten, services en ondersteuningsvoordelen. De opties zijn afhankelijk van uw product. Raadpleeg dus uw documentatie voor een lijst met beschikbare services.

 

Op het moment van de aankoop van het product wordt standaard een overeenkomstbeheerder toegewezen. Als de overeenkomstbeheerder het product niet gaat gebruiken, verwijdert u de toewijzing om de seat beschikbaar te stellen aan een andere gebruiker.

 

Opmerking: Als u geen klassiek gebruikersbeheer gebruikt, raadpleegt u Producttoegang toewijzen.

 

Voor deze processen meldt u zich eerst aan bij uw Autodesk-account op manage.autodesk.com.

Producten en services toewijzen

U kunt maximaal drie gebruikers toewijzen aan cloudservices die bij uw abonnement zijn inbegrepen.

  1. Selecteer Gebruikersbeheer > Klassiek gebruikersbeheer in het navigatiemenu.
  2. Voer een van de volgende handelingen uit, afhankelijk van of u producten en services toewijst aan één of meerdere gebruikers:
    • Eén gebruiker: Klik op de link Toegang bewerken rechts van de gebruikersnaam.
    • Meerdere gebruikers: Klik op het selectievakje naast hun namen en selecteer Toegang bewerken in het menu Acties.
  3. Klik op het tabblad Producten en services en de pijl naast een overeenkomst om individuele services te selecteren.
  4. Selecteer de individuele diensten of de klik bovenaan op Alles toewijzen.
  5. Klik op Opslaan als u klaar bent.

Producten en services verwijderen

  1. Selecteer Gebruikersbeheer > Klassiek gebruikersbeheer.
  2. Klik op de link Toegang bewerken rechts van de gebruikersnaam.
  3. Klik op het tabblad Producten en services en de pijl naast een overeenkomst om individuele services te selecteren.
  4. Schakel de optie Toewijzen rechts uit en klik op Opslaan.

Ondersteuningsvoordelen toewijzen

U kunt maximaal zes gebruikers toegang verlenen tot ondersteuningsvoordelen (e-mail en chat) voor elke aangeschafte seat.

  1. Selecteer Gebruikersbeheer > Klassiek gebruikersbeheer.
  2. Selecteer het tabblad Voordelen en de pijl naast een overeenkomst om de beschikbare ondersteuningsvoordelen weer te geven.
  3. Voer een van de volgende handelingen uit, afhankelijk van of u webondersteuning toewijst aan één of meerdere gebruikers:
    • Als u de ondersteuningsvoordelen wilt toewijzen aan één gebruiker, klikt u op de link Toegang bewerken rechts van de gebruikersnaam.
    • Als u ondersteuningsvoordelen wilt toewijzen aan meerdere gebruikers, schakelt u het selectievakje naast de naam in en klikt u op Toegang bewerken in het menu Acties.
  4. Selecteer individuele services of Alles toewijzen.
  5. Klik op Opslaan.

Ondersteuningsvoordelen verwijderen

  1. Selecteer Gebruikersbeheer > Klassiek gebruikersbeheer.
  2. Selecteer het tabblad Voordelen en de pijl naast een overeenkomst om de beschikbare ondersteuningsvoordelen weer te geven.
  3. Schakel het selectievakje voor individuele services uit.
  4. Klik op Opslaan.

Need help?

Tell us about your issue and find the best support option.